неделя, 19 юни 2011 г.

златните билборди на д-р Енчев


Помните ли д-р Енчев? Той е един симпатичен мъж на средна възраст, който ни обясняваше, че красотата е симетрия. Наскоро ни обясни и други неща от своите билборди като например – Прекалено красива съм, за да работя; Мога да контролирам живота си; Всички се интересуват от мен; Носът ми е прекалено красив, за да мога да виждам по-далече от него и т.н. Няма плът на рекламите, няма жени-дини, няма надупена девойка под телефона на фирма за климатици, няма гола жена седнала върху тоалетна чиния, рекламираща баня...няма нищо голо. Има провокация, на която първосигнално реагираха всички хора, които няма да отидат при д-р Енчев, за да си сложат цици. Тъжното е, че част от тях може би биха отишли при д-р Енчев, за да си оправят орловият нос. Защото да, пластичната хирургия не е само силикон.

Не е в това въпроса обаче – тези билборди са реклама, което означава, че с тяхното поставяне е дефинирана ясна цел и ясна група от хора, които да откликнат, за да може тя да бъде постигната. От къде знам ли? Това е реклама! Това е нейната функция – тя струва пари, най-добрата причина да не бъде направена е, че няма да бъде ефективна, защото ще означава загуба на пари. Simple as that.

Тя обаче имаше гениален успех. Рекламите са индикатор за нивото на интелигентност и нивото на информираност на обществото, много по-коректен от всеки друг в нашият век. А това, че скандала в България продава, говори зле за потребителя, не за производителя. Нали помните – хляб и зрелища.

„Естетичният хирург д-р Енчев е помолен от Националния съвет по саморегулация (браншова организация на рекламистите) да си свали билбордове (...) Потребители са сезирали браншовата организация, тя от своя страна е излязла със становище и клиентът на билбордовете се е съгласил..” http://www.webcafe.bg/id_1246369540

Само че той не ги свали. Върху текста сложи голям надпис „Цензура”. Ако сте били от оплакалите се граждани, това няма да ви хареса. Аз в него виждам обаче неверятната идейност на неговите рекламисти, готови с бърза реакция. Готови, защото са очаквали вашата реакция. В това се сътои оценката – да знаеш какво ще последва от твоето действие. Ако тези билборди са стрували Х пари, дискусиите в медиите увеличиха възвращаемостта от покритие с поне 5 пъти по Хлв. Mouth-to-mout комуникацията, която се разви в спора ‘за’ и ‘против’ е активност, която трудно може да се измери. В края на карищата кампанията постигна познаваемост, която ако трябваше да се направи със стандартен подход от микс на тв, печатни медии, радио и билборд трябваше да се инвестира около 100 пъти по-голяма сума. Но д-р Енчев вече няма нужда да инвестира тази сума, защото вие свършихте тази работа вместо него. Защото той така поиска. И си направи билборди, които да ви накарат да го направите. Той ви познава, вие света-не.

А сега идва тежкият момент – за мен вашата реакция е глупава. Защото:
  •            Билборд не може да убеди никой нормален средностатистически човек да отиде при  д-р Енчев, ако не е мислил по въпроса и преди да види въпросната реклама
  •             За по-малките би било по-лесно да се ‘търкулнат’ към кабинета му в резултат от тази кампания, не защото е толкова добра, а защото хиляди други неща ги бутат натам и това е финалният щрих-следствие, не първопричина. По същата причина кориците на родните издания преливат от порноактриси, по същата причина тв каналите леят пари за визия в стил надуваема кукла, по същата причина децата ви изглеждат като копие на восъчна кукла с миеща мечка на главата и рокля с по-малко плат от колана на баба ви – вас. Вие ги слушате, вие ги купувате, вие ги гледате, вие им ходи по концертите. Те няма да го правят ако не ги харесвате, защото ако не ги харесвате, няма да им давате пари за всички гореспоменати действия. Но вие го правите.
  •   Свободни сме. Аз не съм живялa в комунизма, твърде малка съм. Но живея днес с историите на всеки, затова какво е било забранено. Обикновено уклона е негативен. Значи сега би-трябвало да е по-хубаво, right? А като е по-хубаво защо имате проблем? Защо искате да казвате на хората какво да правят? Игнорирайте ги и правете това, което на вас ви харесва. Дайте алтернатива. Ако е хубава, ще ви последват. Ако не можете е просто смешно да тропате с крак дори това, което виждате да не ви харесва, дори и да сте прави.
  •             Нищо хубаво не се е случило със забрани. Ако ви е страх за децата ви, ами възпитайте ги. Улицата винаги е била провокатор към „лоши” действия. И ако преди категоризацията на „лошо” е тръгвала от липса на фиба в косата, после се минава през цигари, алкохол, секс, безразборен секс(да отделни категории са), наркотици и т.н. днес вече е непредсказуемо как ще се развие. И не можете да забраните всичко, не можете да затворите света, можете да научите децата си да реагират на него. На мен едно време ми забраниха да пуша. Пуша от 14 годишна. Имах приятелки, които не пушат и до днес. Да не мислите, че е защото никой никога не им е предлагал цигари?
  •            Ако имате проблем с този тип кампании, ако имате проблем с този пластмасов свят в България...ами какво правите? Билбордите ли са ви най-големият проблем? Точно тези билборди ли? Защото аз съм виждала къде-къде по натурални варианти включващи отличителни полови белези на показ. За тях какво направихте? А всички онези неща, които възпитават децата ви в нежелани насоки, срещу тях как реагирахте? Знаете ли къде да се оплачете? Направихте ли го? Излязохте ли на протест? Бойкотирахте ли някого? Не разбирам вашата система за приоритизация. Наистина
  •             Това, че за вас е лошо не означава, че за мен е лошо. Аз искам да отглеждам децата си така. Искам да им покажа билборда и да им обясня какво е това и защо се случва. Искам АЗ да им го кажа, а  не да го чуят от приятелка, която аз не одобрявам. Защото тези билборди са най-малкият проблем, за да може когато има истински въпрос да попита отново мен. Вие ми пречите да вземам решения за собственият си живот. И за това не сте ми симпатични.


Само да поясня, защото предполагам какви ще са упреците – не, нямам силикон; не, нямам големи гърди; не, не виждам защо този, който иска да си направи, трябва да бъде възпиран; не, не виждам нищо лошо в пластичната хирургия. Това са просто хора различни от мен, които не ми пречат, и както не искам те да ми казват какво да правя и аз не им казвам какво да правят.


николета бонева ховрин

2 коментара:

  1. Ако аз познавах така добре пазара и мога добре да използвам манипулационните подходи, аз самия бих стартирал протестни действия срещу себе си. Именно защото както казваш ти в противен случай "...трябваше да се инвестира около 100 пъти по-голяма сума."
    Българите никога и срещу нищо не роптаят, освен под сурдинка, освен ако не са подтикнати и подкрепени от някой "от горе".
    Колкото до света... е... тендецията за стерилно-стадратното е навсякъде, не е локална за БГ. Пластмасови пари, интернет срещи, кафе без кофеин, електронни цигари, цици ама не съвсем, умни телефони... ахахаха нямат край. Всичко което е имало смисъл и риск е извлечено и заменено от нещо "безвредно". Оставена е само пласмасовата опаковка, която да подсеща какво трябва да чустваме, когато консумираме даден продукт.
    "Life is plastic, It`s Fantastic!"

    ОтговорИзтриване